La festa literària i de les roses de Sant Jordi es trasllada del 23 d'abril al 23 de juliol, un dijous. La Cambra del Llibre, que aplega diversos representants del sector editorial i el Gremi de Floristes, han anunciat la nova data. En un comunicat, les dues associacions admeten que, en la data anunciada, encara caldrà mantenir distància social per la pandèmia del coronavirus i es comprometen a prendre les mesures oportunes:
"Conscients que el dia 23 de juliol encara s'hauran de mantenir mesures de distància social per protegir la salut de tots, els gremis es posen a disposició de les administracions públiques i de les autoritats sanitàries per trobar les fórmules i escenaris més adequats per celebrar-ho amb les màximes garanties."
Però llibreters i floristes no s’han volgut quedar de braços plegats aquest dijous, 23 d’abril. Són dos sectors que reconeixen que gran part de la seva activitat comercial es produeix aquest dia i han llançat diverses propostes per celebrar el Sant Jordi des de casa.
També han posat en marxa la iniciativa “Sense parades però sense parar” (#senseparadesperòsenseparar), amb l’objectiu de promoure la compra de llibres en línia i minimitzar el daltabaix econòmic que suposen les conseqüències de les mesures contra el coronavirus. Moltes llibreries s’han sumat a la iniciativa, tot i que hi ha discrepàncies sobre si s’han d’enviar els llibres o recollir-los més endavant.
Una trentena de llibreries, sota el lema “Sant Jordi ets tu” (#santjordietstu), han fet públic un comunicat en què demanen que es faci una compra avançada de llibres però que no s’enviïn a casa: “No volem ser responsables de milions de desplaçaments durant la setmana del 23 d’abril”. L’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana també aposta per no fer enviaments el dia de Sant Jordi.
El projecte Llibreries obertes també facilita la compra de llibres per avançat i les editorials catalanes de l’associació Llegir en Català també han impulsat la campanya “Obrim finestres” (#obrimfinestres), per animar a regalar llibres per Sant Jordi.
Les editorials també han demanat ajuda als lectors sota l’etiqueta #Desconfinemelsllibres. Editorials independents com Edicions de 1984, Males Herbes o Club Editor, entre d’altres, s’han adherit a un manifest en què envien un missatge clar: “Aquest Sant Jordi us necessitem més que mai”. A més, asseguren que no disposen del suport de distribuïdores i que no tenen força comercial com altres grans editorials. Per això afirmen que “la catàstrofe anunciada no té altres tallafocs que vosaltres, llegidors”. A més, l’Editorial Comanegra ha obert una parada virtual per ajudar les llibreries amb un 30 % de l’import de la compra d’un llibre.
L’altre element imprescindible del Sant Jordi és la rosa. El Gremi de Floristes ha posat en marxa una campanya de venda de roses a domicili amb el lema “Rosa de Sant Jordi a casa” perquè el 23 d’abril se segueixin regalant roses. A més, ha dissenyat un mapa per consultar quins locals participen en la iniciativa. També demana a tothom que ompli els balcons i les finestres de roses dibuixades o de tela.