La conferència del Pla Educatiu d'Entorn a càrrec de la psicòloga M. Jesús Comellas, un èxit de convocatòria
Divendres, 14 de març de 2008
La sala d'actes del Centre Cívic La Fonteta va quedar petita dijous 13 de març en la conferència emmarcada en el Pla Educatiu d'Entorn que va organitzar l'Ajuntament i el Departament d'Educació de la Generalitat. La xerrada Cal dir no. Quan i per què? la va pronunciar la Dra. en Psicologia M. Jesús Comellas. A l'acte hi van assistir l'alcalde Pere Pladevall, la regidora d'Ensenyament, Marta Verdaguer, les direccions dels centres escolars locals i desenes de pares i mares d'alumnes.
A la conferència es van plantejar idees i reflexions per a cada etapa del nen o nena (de 0 a 16 anys) de forma participativa. Els pares, mares i educadors van veure de quina manera cal aconseguir els límits, quan i per què cal dir que no. 0-6 Etapa de l'educació infantil En aquesta etapa s'inicia l’aprenentatge del límit, i per tant, del no dels adults i ha d’arribar a comprendre per què és important. A final de l’etapa ja en té una clara comprensió. Hi ha necessitat de mantenir, reforçar, donar estabilitat a la resposta adulta, sense necessitat de castigar però amb la fermesa i seguretat dels adults que eduquen. La frustració que pot representar, explicada adequadament és un camí per a la seguretat i adaptació de les criatures a l’escola i al món. Cal donar claredat al NO explicant-lo i portar-lo a terme sense dubtes i amb tranquil·litat, doncs serà en benefici de les criatures. 6-12 Etapa de Primària En aquesta etapa hi ha una més gran comprensió i acceptació dels límits, per això és imprescindible portar-ho a la pràctica si no s’ha fet abans. Els límits afavoreixen l’adaptació al món real en el que l’infant es va introduint. S'estima quan protegim posant límits necessaris. El NO requereix arguments clars per afavorir la comprensió i perquè no sigui necessària la vigilància constant dels adults i poder regular el comportament de forma autònoma. 12-16 Pubertat i adolescència Hi ha necessitat de qüestionar els límits i el NO dels adults. És una regla de joc on els adults NO han de caure. Cal mantenir els criteris si bé amb l’edat hi poden haver situacions on hi ha menys límits que durant la infància. Necessiten trobar i parlar de les contradiccions del món adult. L’acompanyament adult és la base per a poder construir la pròpia identitat i autoestima. És una etapa en què cal continuar, més que mai, en l’acompanyament, explicant i raonant els límits que es posen i fent-los complir. Cal argumentar i mantenir i acceptar la resposta negativa i el desacord. Cal potenciar la comunicació i construcció d'arguments. La conferència es va iniciar a les 18:30h i es va allargar unes dues hores. Es va organitzar un servei de cangur per a les famílies. La conferenciant M. Jesús Comellas és Doctora en Psicologia per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Professora titular del Departament de Didàctica i organització escolar de la Facultat de Pedagogia de la UAB. Autora de nombroses publicacions sobre temes psicoeducatius de totes les etapes de l'educació obligatòria. Ponent de l'espai "l'escola de pares" del programa El matí de Catalunya Ràdio. És un espai de participació on els pares poden plantejar dubtes, dificultats i estratègies per seguir en l'educació dels seus fills.