Etapa de represa i consumidors

Dissabte, 27 de juny de 2020

El 19 de juny finalitzava l’estat d’alarma (en endavant EA) a Catalunya. El dia 21 a la resta d’Espanya (excepte alguns territoris que també ja havia finalitzat abans). Per tant, d'ara endavant s'hauran de resoldre molts conflictes jurídics: totes aquelles mesures legals que deixaven d’estar vigents al finalitzar l’EA tindran diferent data d’efecte si s’aplica la fi de l’EA català o espanyol. I algunes mesures legals, que s’han pres a causa de la pandèmia, i que s’estenen més enllà de la fi de l’EA, conclouran en diferents dates si el fet jurídic que les causa se situa a Catalunya o altres territoris d’Espanya. Posem uns exemples.

La majoria de Decrets que s’han publicat aquests darrers tres mesos tenien efecte durant l’EA. Per tant, podríem dir que la majoria de la legislació específica originada pel Covid19 resta ja sense efecte (excepte, per exemple, el recent RDLL 21/2020). Hi ha, però, excepcions.

  • Pel que fa al bo social de la llum, si vencia durant l’EA, es prorroga fins el 15 de setembre. Acaba, però, la prohibició de tall dels subministraments bàsics per falta de pagament.
  • Pel que fa a la telefonia, tot torna a la normalitat. Això si, es manté l’obligació per les empreses de telecomunicacions de fraccionar, durant sis mesos, qualsevol deute originat durant l’EA fins el 30 de juny.
  • Pel que fa als terminis de garanties i/o devolucions de productes, es va reiniciar el passat 5 de juny (una altra data diferent a la data de fi de l’EA a tenir en compte).
  • Pel que fa a la coneguda moratòria hipotecària, es pot sol·licitar fins el 6 d’agost (1 mes i 15 dies després de la fi de l’EA). I en quant a la moratòria dels crèdits al consum aquesta petició de moratòria finalitza el 21 de juliol ( 1 més després de la fi de l’EA).
  • En relació al contracte de lloguer de l’habitatge habitual, si aquest finalitza abans del 21 d’agost (2 mesos després de la fi de l’EA), l’arrendatari pot exigir la pròrroga amb les mateixes condicions durant sis mesos mes. Però fins el dia 2 de juliol és el termini màxim per demanar una moratòria del lloguer.

Finalment, tota la resta de conflictes relacionats amb la impossibilitat de prestar un servei o de lliurar un producte (inclou bitllets d’avió, viatges combinats, estances en establiments turístics,...) per culpa de mesures legals relacionades amb el Covid19, es resoldran en base a un sol precepte legal, l’article 36 del RDLL 11/2020. En aquests casos, el consumidor tindrà 14 dies des de la data d’impossibilitat de complir amb el contracte, per reclamar.

 

Darrera actualització: 29.03.2021 | 14:23