Diumenge 18 de maig es va celebrar la XIX Fira del Rellotge de Catalunya, dedicada a "El Rellotge Despertador” amb una exposició permanent al “Museu del Rellotge” al Casal Cultural Codinenc, que compta amb les col·leccions de Martí Amiel i Tandetemps, entre d'altres.
Diumenge, 18 de maig al matí la plaça Josep Umbert Ventura va acollir la XIX Fira del Rellotge. Al migdia va tenir lloc un acte institucional a la sala de Plens de l'Ajuntament amb l'alcalde Pere Pladevall, regidors de la Corporació, una delegació de la Fira i el Museu de Fürtwangen (Alemanya) encapçalada pel seu president, Jacques Barthillat. També hi va ser present el delegat adjunt de Cultura de la Diputació de Barcelona, Carles Combarros, i els organitzadors de la Fira del Rellotge.
Es va celebrar la tradicional subhasta de rellotges a la plaça amb les peces que van ser exposades i visitables durant tot el matí.
TEMÀTICA DE LA XIX FIRA: EL RELLOTGE DESPERTADOREl despertador és un dels estris domèstics que més passions desperta. Necessari però no per això menys odiat. La seva història ens porta al primer mil·lenni aC quan es comença a generalitzar l’ús dels rellotges de sol i les clepsidres. S’inventen els primers mecanismes amb engranatges de precisió i també el primer despertador. El mateix Plató (428-348aC) que vincula l’existència del temps al moviment dels astres, se li atribueix l’invent d’un despertador per a ús dels alumnes de l’Acadèmia que va fundar el 378aC. Els rellotges més antics no tenien agulles ni esfera, ni tan sols tocaven les hores, simplement actuaven de despertador o avisador per tal que l’encarregat de tocar l’hora accionés manualment una campana.
En els monestirs, per exemple el de Ripoll, això era una necessitat per al compliment rigorós de les hores d’oració. De Ripoll ens ha arribat un dels documents més apreciats de la història mundial del rellotge, ja que descriu amb minuciositat la constitució d'un mecanisme despertador mogut amb pesos de plom i que és accionat per una clepsidra a l’hora programada prèviament. També es coneix un dibuix català, datat aproximadament del s. XIII, que representa un rellotge d'aigua musical, una mica més evolucionat que el de Ripoll, i que cal classificar dins la mateixa categoria dels rellotges despertadors monàstics.
Aquest any viurem a Sant Feliu de Codines la història recent del despertador amb exemplars que ens han deixat els més importants col•leccionistes d’aquest familiar estri.
EXPOSICIÓ El RELLOTGE DESPERTADOR, al Casal Cultural Codinenc, junt amb exposició permanent del Museu del Rellotge de Catalunya:Col·lecció Sr. MARTÍ AMIEL, Col·lecció TANDETEMPS i altres col·leccions. Dies i horaris:Dissabte 17 de maig de 11h a 14h. - Diumenge 18 de maig de 10:00h a 14h. Diumenge 25 de maig de 12h a 14h.
“LA FIRA 2.0” PRESÈNCIA A INTERNETPàgina web: http://www.firadelrellotge.orgE-mail: fira@firadelrellotge.org Pàgina a Facebook, perfil “Fira del Rellotge”: http://www.facebook.com/firadelrellotgeTwitter: http://www.twitter.com/firadelrellotgePer seguir buscar @firadelrellotge “Hastag” recomenat #firadelrellotgeDiversos vídeos a Youtube, buscar “fira del rellotge”.